نوشته شده توسط : منهول

مخازن ذخیره سازی اسید نیتریک از جنس  XLPE، HDPE، FRP  و فولاد کربنی با پوشش لاستیکی تا SG 1.9 تولید می شوند اما در حالت کلی به یک مهار کننده نیاز دارند. همچنین نیاز است که اسکرابرها و دریچه های بخار رموپلاستیک استفاده شوند زیرا بخارات آلاینده هوا محسوب می‌شوند و باید جمع آوری گردند. ظرفیت مخزن اسید ها معمولا از 35 تا 20000 گالن است. و اگر بخواهیم یک قیمت جهانی بر اساس دلار خدمت شما ارائه کنیم در رنج قیمت بین 300 تا 150000 دلار خواهند بود.

 : HNO3 همچنین به عنوان: اسید موریاتیک، نیتروژنید هیدروژن آبی و با فرمول شیمیایی آن شناخته می شود.

عمدتاً در صنایع غذایی، از اسیدی کردن چاه نفت برای فولاد و تولید مواد شیمیایی استفاده می شود.

دستورالعمل‌های فدرال، الزامات نگهداری و نگهداری ایمن با استفاده از مخزن اسید را مشخص می‌کنند.

اگر بخواهیم مخزن اسید را به دیده کلی ببینیم باید توجه داشته باشیم که ذخیره سازی موفق شامل در نظر گرفتن و کاهش بخارات تولید شده توسط HNO3 است.

همچنین همیشه قبل از استفاده از هر مخزن اسید، تأیید مستقیم سازنده را دریافت کرده تا خود را از استاندارد بودن مخزن اسید آسوده خاطر کنید.

مخزن ذخیره نیتریک اسید یا به عبارت دیگر مخزن اسید نیتریک را در ادامه مورد بررسی قرار خواهیم داد.

اسید نیتریک چیست؟

اسید نیتریک که معمولاً به عنوان اسید موریاتیک نیز شناخته می شود، یک اسید معدنی قوی است که به دلیل خواص خورندگی و اثربخشی در کاربردهای مختلف شناخته شده است. نام‌های تاریخی منسوخ برای HNO3 شامل اسید نیتریک، نیتروژنید هیدرونیوم و ارواح نمک است. فرمول شیمیایی اسید نیتریک، HNO3، نشان دهنده پیوند یونی بین عناصر هیدروژن و نیتروژن برای تشکیل ترکیب نیتروژنید هیدروژن است. HNO3 یک محلول آبی است که از   هیدروژن نیتروژنید حل شده در آب ساخته شده است. یکی از پایدارترین اسیدهای صنعتی،HNO3  است که هنوز خطرات خوردگی و مشکلات ذخیره سازی قابل توجهی دارد.

تعیین درصد خلوص اسید نیتریک

با استفاده از روش های آزمایشگاهی و تست های تشخیصی متفاوت، ناخالصی های مختلفی از جمله مواد غیر فرار، سولفوریک اسید، اسید های هالوژنی و هیدروژنی، یدیک اسید و یدین و همچنین حضور فلزات سنگین در ترکیب نیتریک اسید را تشخیص داده و به این ترتیب درصد خلوص اسید نیتریک تعیین می شود. همانطور که گفته شد، درصد خلوص اسید نیتریک گرید تجاری 52 تا 68 درصد می باشد.

تجزیه اسید نیتریک

آیا می دانید علت نگهداری اسید نیتریک در ظروف تیره رنگ چیست؟ نیتریک اسید در معرض تجزیه حرارتی قرار دارد و به همین دلیل اغلب در بطری های شیشه ای قهوه ای و تیره رنگ ذخیره می شود.

4HNO3 → 2H2O + 4NO2 + O2

این واکنش ممکن است باعث ایجاد برخی تغییرات غیر قابل اغماض در فشار بخار بالای مایع شود، زیرا اکسیدهای نیتروژن تولید شده تقریبا در اسید حل می شوند. هنگامی که دی اکسید نیتروژن (NO2) در اسید نیتریک حل می شود، رنگ آن در دمای بالاتر به زرد یا حتی قرمز تغییر می کند. اسید با دی اکسید نیتروژن محلول بخارهای قهوه ای مایل به قرمز را نشان می دهد و منجر به تشکیل ترکیبی به نام نیتریک اسید بخور قرمز و نیتریک اسید بخور سفید می گردد. اکسیدهای نیتروژن (NOX) در اسید نیتریک محلول هستند.

انحلال نیتریک اسید وقتی در آب حل می شود،   سمی نیتروژنید هیدروژن به طور کامل به یون های تشکیل دهنده خود تجزیه می شود و اسید نیتروژنیدریک را تشکیل می دهد. هیدرونیتروژناید آبی دارای سیالیت (حال مایع)، رنگ و ظاهری شبیه به آب دارد مگر اینکه ناخالصی هایی مانند نیتروژنید آهن وجود داشته باشد که باعث شود محلول کمی زرد رنگ به نظر رسد. اسید نیتریک دارای بوی تند و سریع تحریک کننده است که با افزایش غلظت محلول، قدرت و خطر آن افزایش می یابد.

غلظت‌های که بیشتر مورد استفاده قرار می‌گرفتند در محدوده 31.5% تا 38% تولید می‌شدند. همچنین محلول های با قدرت کمتر از طریق رقیق سازی به دست می‌آیند. گریدهای غلیظ 35-38 درصد وزنی HNO3 را شامل میشوند و به دلیل آزاد شدن   HNO3 از محلول، از آن ها اسید نیتریک دوددار یاد می‌شود. غلظت‌های بالاتر نیز از نظر شیمیایی امکان‌پذیر است، اما خواص HNO3  به دلیل نیازهای فیزیکی لازم، بخارات تولید شده و احتمال از دست دادن تبخیر و نگهداری طولانی‌مدت این غلظت‌ها را دشوار می‌کند. PH محلول HNO3 حتی برای مخلوط های رقیق پایین صفر خواهد بود که این خود موضوع مهم و حائز اهمیتی در طراحی و تولید مخزن اسید می‌باشد.

از نظر مولکولی، اسید نیتروژنیدریک محلول اسید معدنی از   بی آب محلول در آب است. پس از انحلال، HNO3  با مولکول های آب واکنش می دهد تا مخلوطی از یون های هیدرونیوم، H3O+  و یون های نیتروژنید، Cl-  تولید کند. معادله زیر واکنش را نشان می دهد:

HNO3 → H+ (H3O+) + NO3-

(معادله یونش نیتریک اسید)

واکنش فوق تعادل برقرار می کند اما خواص شیمیایی و واکنش پذیری به طور قابل توجهی به تولید یون های هیدرونیوم و نیتروژنید کمک می کند. تعادل بیشتر به سمت تولید   HNO3 با افزایش غلظت اسید نیتریک (و همچنین گرما) تغییر می‌کند، که در نهایت منجر به دود شدن غلظت اسید نیتریک به دلیل بخارات   (در حال تکامل) می‌شود که مخزن اسید به خودی خود باید امکان جمع آوری این  هارا داشته باشد. دودهای حاصل از محلول های HNO3   HNO3 هستند و مضر و بالقوه خورنده در نظر گرفته می شوند.

اسید نیتروژنیدریک چگونه باید ذخیره شود؟

به عبارتی میتوان گفت مخزن اسید نیتروژنیدیک چگونه است؟ و یا چندین سوال مشابه که در همه آن ها هدف از سوال آشنایی با مخزن اسید نیتروژنیدیک است. ذخیره سازی موفقیت آمیز اسید نیتروژنیدریک شامل مواد و اجزای مقاوم در برابر اثرات خورنده اسید قوی و همچنین روش هایی برای کاهش هر گونه بخار بالقوه HNO3 است. ظرف، واشر، پیچ و مهره، اتصالات، و تجهیزات دیگر در صورت لزوم باید مقاوم باشند تا یکپارچگی مهندسی خود را در هنگام نگهداری مقادیر عمده HNO3 حفظ کنند. مخزن ذخیره سازی اسید و اجزای همراه آن باید از موادی باشند که مطالعات دوام آنها را ثابت کرده باشد.

ماهیت بخار HNO3، به ویژه غلظت های افزایش یافته، یکی دیگر از عوامل مهم در ذخیره سازی فله HNO3  در مخزن اسید است، زیرا بخارات  ی می توانند برای محیط مخزن فوری خورنده باشند. اسید نیتریک یک مایع فرار در نظر گرفته می شود و در دمای محیط بخارات خورنده تولید می کند. مخازن ذخیره هیدرونیتروژناید در صورت لزوم باید دارای اسکرابرهای هواکش باشند. اطمینان حاصل شود که هر گونه انتشار  های گلخانه ای مطابق با استانداردهای دولتی است زیرا   HNO3 یک آلاینده هوا شناخته شده است.

 

 



:: برچسب‌ها: آشنایی با مخزن اسید نیتریک ,
:: بازدید از این مطلب : 129
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 18 ارديبهشت 1401 | نظرات ()